Відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», на виконання рішень Ради суддів України від 02.04.2015 року № 28, від 12.05.2016 року № 35, наказу голови суду з метою визначення рівня задоволеності роботою Великолепетиського районного суду Херсонської області в суді в рамках Проекту «Система оцінювання роботи суду: стандарти, критерії, показники та методи» було проведено комплексне оцінювання роботи суду методом анонімного анкетування за модулями: «Судове адміністрування» та «Задоволеність роботою суду учасниками проваджень».
Анкетування – це метод опосередкованого опитування, в процесі застосування якого кожному респондентові пропонується дати письмову відповідь на питання, згруповані у формі опитувального листа – анкети. В суді було проведено анонімне анкетування.
Оцінювання роботи дає керівникам судів такі можливості:
• отримувати інформацію про функціонування суду як установи на підставі поєднання якісно різних даних у цілісну картину;
• аналізувати роботу суду відповідно до існуючих у суспільстві очікувань щодо діяльності суду;
• своєчасно діагностувати існуючі ризики поточної діяльності та прогнозувати можливі проблеми, розробляти ефективні превентивні заходи;
• раціонально розподіляти ресурси та формулювати вимоги (запити) щодо підтримки з боку держави та громадянського суспільства;
• створювати фактичне обґрунтування управлінських рішень, стратегічних та поточних планів;
• забезпечувати задоволення існуючої в суспільстві вимоги щодо прозорості та підзвітності судів;
• зміцнювати соціально-психологічний клімат у колективі суду, посилювати позитивну мотивацію працівників, своєчасно реагувати на виклики стабільності та злагодженості колективу.
Єдиною уніфікованою методологією проведення опитувань учасників судових проваджень стосовно їхньої задоволеності роботою суду можна вважати методологію карток громадянського звітування (КГЗ), що стала частиною (одним із модулів) затвердженої СОРС.
Всього в анонімному анкетуванні взяло участь 10 осіб, з яких 6 чоловіків та 4 жінки.
Найбільш активними були респонденти у віці 40-59 років - 4 особи, 3 особи - у віці 18-25 років, 3 особи у віці 26-39 років..
Найбільша кількість респондентів були з базовою вищою та професійно-технічною освітою – 6 осіб , з повною вищою освітою 4 особи.
80% респондентів проживають в населеному пункті, в якому розташований суд.
100% відвідувачів з’явилися до суду для представлення інтересів особисто себе.
80% респондентів зазначили, що з’явилися до суду, щоб взяти участь у цивільному процесі, 10% – у кримінальному та – 10% у адміністративних справах.
За п’ятибальною шкалою якість роботи суду відвідувачі оцінили так: оцінку 3, тобто якість роботи суду вважають задовільною поставили 2 особи, що становить 20% опитуваних, 3 особи – 30%, добре та відмінно –5 респондентів 50% відповідно.
Тож, задоволеність громадян роботою суду є досить високою, хоча звичайно роботу суду ще не можна вважати ідеальною, тому і надалі працівники суду будуть удосконалювати свої професійні навички та працювати над вирішенням проблемних питань, що виникають в роботі.
На питання «Чи легко Вам було знайти будівлю суду?» - 60% респондентів надали відповідь «цілком так», 40% - «скоріше так».
100% опитаних громадян не зазнавали перешкод у доступі до приміщення суду.
50 % респондентів вважають, що люди з обмеженими можливостями не можуть безперешкодно потрапити до приміщення суду та користуватися послугами суду.
На питання «Чи завжди Ви мали можливість додзвонитись до суду та отримати потрібну інформацію?» 70% обрали оцінки «4 – швидше так» та «5 – цілком так», 20% обрали варіант «більш – менш».
Щодо графіку роботи суду, можливості вчасно та безперешкодно вирішувати справи у суді (подати документи, ознайомитися з матеріалами, отримати рішення, ухвалу, вирок та ін.) громадяни висловили свою думку наступним чином: «цілком так» та «швидше так» відповіли 100% респондентів всіх опитаних, такий високий відсоток говорить про задоволення відвідувачів графіком роботи суду та організацією роботи апарату суду.
Наступні питання стосувалися комфортності перебування в приміщенні суду. 70 % респондентам зручно та комфортно перебувати в приміщенні суду, а 30% опитаних вибрали варіант «більш-менш».
Наступні питання анкети стосувалися повноти та ясності інформації.
На питання «Чи зручно розташовані інформаційні стенди?» 80% респондентів зазначили, що інформаційні стенди в суді розміщені зручно.
100% опитаних відзначили, що їх повною мірою задовольняє наявна на стендах інформація щодо справ, які призначені до розгляду.
Щодо зразків документів, які розміщені на стендах суду, то 100% респондентів поставили оцінку 4-5 балів.
90% опитаних вважають, що інформація щодо сплати судового збору висвітлена на інформаційних стендах суду повно, і лише одна особа залишилась незадоволеною і вважає що інформація висвітлена неповно.
За результатами анкетування лише 30% осіб користувалися сторінкою суду в мережі Інтернет.
90% осіб на питання «Чи старанно працювали працівники суду та не припускалися помилок» поставили 4-5 балів, та 10% опитаних не в повній мірі задоволені роботою працівників суду.
Наступний блок питань стосувався дотримання строків судового розгляду.
На питання «Чи вчасно розпочалось останнє засідання по Вашій справі?» 30% респондентів поставили 4-5 балів, 60% опитаних оцінили від 1-3 балів.
Щодо вчасності отриманні судових повісток, то 90% осіб повістки отримали вчасно, з них 3 особи поставили оцінку чотири, а 6 респондентів оцінку п’ять. 10% опитаних «більш-менш» вчасно отримують повістки.
В блоці «Сприйняття роботи судді» на запитання «Неупередженість та незалежність… » 90% опитаних поставили оцінку 4-5, і лише 10% респондентів поставили оцінку від 1-3.
50% опитаних вважають, що рішення по їхній справі було добре обґрунтованим, 20% вважають що рішення більш-менш обґрунтоване, а 30% опитаних не відповіли на дане питання, так як розгляд їх справ ще не закінчено.
Проаналізувавши відповіді по анкетуванню можна зробити висновок, що потрібно вжити наступних заходів: в приміщенні суду слід встановити пандуси для людей з обмеженими можливостями; по справах, що розглядаються повідомляти учасників процесу телефоном про хворобу (чи відрядження) суддів та відкладення судових засідань; поширювати серед відвідувачів інформацію про веб-сторінку суду та заохочувати їх нею користуватися.
Результати анонімного анкетування будуть використані керівництвом суду, для удосконалення організації роботи суду.